Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, Lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.

Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden

Formål

  • Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke sammenhængskraften på skolen

Skolens ansvar

  • Skolen tilstræber, at mærkedage og højtider markeres og fejres i fællesskab.
  • Skolen tilstræber at tilbyde fællesarrangementer med aktiviteter og forestillinger til alle klassetrin.
  • Skolen tilstræber at afholde f.eks. morgensamling som et ugentligt samlingspunkt for hele skolen.
  • Forældrene kan inddrages i praktiske opgaver såsom bagning, transport af bagage og egentlig deltagelse i turen.

 

Ekskursioner og lejrtur

Formål

  • Ekskursioner og lejrskoler skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling, styrke sammenhængskraften på skolen og mellem skolen og samfundet. Ligeledes er lejrskoler et skolebaseret supplement til den almindelige undervisning, der primært har sigte på klassens samvær fælles oplevelser. 

Lejrskoler og skolerejser kan arrangeres som:

  • Vandrehjemsophold.
  • Hytteophold.
  • Telttur.
  • Hotelophold.
  • Privat indkvartering.

Et lejrskoleophold vil normalt være en del af et tværfagligt undervisningsforløb, hvor eleverne får mulighed ofr at arbejde med/opleve/se visse forhold i virkligheden, herunder bl.a.:

  • geografisk/geologiske.
  • historiske
  • biologiske
  • sociale
  • kulturelle forhold

Derudover kan lejrskoler arrangeres med et mere specifikt målrettet sigte med hovedvægten lagt på f.eks.:

  • Idræt.
  • Fremmedsprogsindlæring.

Lejrskoler skal bl. a være en del af skolens arbejde med at:

  • Give eleverne gode oplevelser
  • Give faglige udfordringer og faglige udvikling.
  • Styrke fælleskabet og de sociale forhold.
  • Arbejde med elevernes selvstændighed og ansvar for egen læring.
  • Styrke ansvarlighed.
  • Give forståelse for og indsigt i egne og andres forhold.

Inden en egentlig beslutning om lejrskoletilbud tages, skal der laves et budgetoverslag suppleret med overvejelser omkring evt. etablering af klassekasse eller en evt. indtjening til godkendelser ved skolens leder. Eleverne inddrages i planlægningen af lejrskoler og skolerejser.

Tid

Vi afholder normalt lejrskole på 6. årg. og 9. årg.

  • På 6. årg. er hele 6. årg. på skolen på fælles lejrskole, normalt på Ahl Hage.
  • På 9. årg. er eleverne med til at vælge destination, der både kan være i Danmark og i udlandet.
  • Derudover kan der være lejrskoler i forbindelse med valgfag, erasmusprojekter, o. lign.
  • Lejrskolen på 6. årg. vil normalt være på 4 dage, mandag til torsdag, hvor eleverne efterfølgende har fri om fredagen.
  • På 9. årg. vil lejrskolen være på 4 eller 5 dage, afhængig af destination.
  • Længden på andre lejrskoleophold vil afhænge af destination og formål.

Skolens ansvar

  • Skolen tilstræber, at elever og forældre er informerede om planlagte ekskursioner i god tid - både i forhold til praktiske omstændigheder og læringsmål.
  • Skolen tilstræber at afholde alle udgifter i forbindelse med ekskursioner og lejrskoler (folkeskoleloven, § 40, stk. 5, § 50, stk. 7)
  • Skolen tilstræber, at eventuel betaling af kostpenge til ekskursioner eller lejrskole kommer på dagsordenen for et forældremøde. Forældre opkræves et beløb pr. dag til dækning af forplejning.
  • Skolen tilstræber, at niveauet for elevernes lommepenge på ekskursioner og lejrskoler kommer på dagsordenen for et forældremøde.
  • Skolen tilstræber, at alle klasser er på lejrskole mindst to gange i løbet af skoletiden.
  • Skolen tilstræber at inddrage forældrene i planlægning af og evt. deltagelse i ekskursioner og lejrskoler, når det er relevant.
  • Skolen tilstræber, at klassens primære personale deltager i lejrskolerne.
  • Skolen tilstræber, at der deltager voksne af hvert køn i lejrskolerne.

Forældrenes ansvar

  • Alle klasser kan oprette klassekasser, hvortil forældre og elever evt. i samarbejde med skolen kan indsamle midler til formål, der går ud over, hvad der normalt kan finansieres af skolens budget, som er 600,- pr. elev.

 

Praktik og brobygning

Formål

  • Praktik og brobygning skal i videst muligt omfang gøre leverne klar til ungdomsuddannelse.

Skolens ansvar

  • Skolen tilstræber, at alle elever kommer i praktik i 8. og 9. klasse.
  • Skolen tilstræber, at der opsættes individuelle mål for alle praktik- og brobygningsforløb.
  • Skolen tilstræber at støtte eleverne og inddrage forældrene i at finde og vælge relevante praktiksteder og brobygningsforløb.

Forældrenes ansvar

  • Forældrene bakker op om elevernes deltagelse i praktik og brobygning.
  • Forældrene tilstræber at hjælpe hinanden og skolen med at finde praktiksteder til eleverne.

De næste skridt

  1. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
  2. skolelederen implementerer principper efter drøftelse med skolebestyrelsen.
  3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

De formelle rammer

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper, som af kommunens mål og rammer, Folkeskoleloven og Undervisningsministeriets vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen. Folkeskoleloven angiver i § 44, stk. 2, af "Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om (---) fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v."

Vedtaget af skolebestyrelsen februar 2023