Plan for evakuering - Kjellerup

Plan for evakuering ud af bygningerne

Oktober 2021

Planens anvendelse

Opgaver

• Sikre, at alle tilstedeværende er i sikkerhed fra hændelsen.
  • Sikre, at Brand og Redning er alarmeret.
  • Sikre, at skolens interessenter er orienterede om situationen hurtigst muligt.
  • Samarbejde med den eksterne kriseleder om håndteringen af situationen.

Alarmering

• Ring 112 - også selvom Skolens brandalarmer automatisk varsler Brand og Redning.
  • Sikre at skolens fælles varslingssystem er i gang ved at trykke på alarmeringskontakt.
  • Ledelsen kontakter Områdeleder eller Skolechef for at aktivere kommunal krisestab.

Handlinger

• Medarbejder med ansvar for elever tjekker, om alle elever er til stede.
  • Medarbejder går med børnene ud på det anviste mødested gennem nærmeste dør ud i det fri. Gå ikke igennem bygningen.
  • Medarbejder taler tydeligt – stop et hvert tilløb til panik.
  • Medarbejder bliver ved eleverne på mødestedet og afrapporter, om eleverne er til stede eller andre steder.
  • Der foretages en personoptælling af elever og medarbejdere.
  • Tilstedeværende leder samarbejder med ekstern kriseleder og krisestab om håndteringen af hændelsen.

Håndtering af hændelsen, hvis:

• Det er frikvarter (Husk både elever og medarbejdere): Alle går til det anviste sted.
  • Eleverne har gruppearbejde forskellige steder på skolen. Her sørger lærer eller pædagog for, at de kommer med ud.

Mødesteder

• 0.– 9. klasse mødes i den asfalterede skolegård.
  • Administrationen og andre medarbejdergrupper mødes uden for hovedindgangen.
  • Medarbejdere uden ansvar for elever på evakueringstidspunktet mødes uden for hovedindgangen.

Personoptælling

• Optællingen sker på mødestedet umiddelbart efter ankomst.
  • Ansvar for optællingen af elever: Medarbejdere med ansvar for elevgruppen på evakueringstidspunktet på baggrund af gældende skema.
  • Ansvar for optællingen af medarbejdere/andre: Ledelsen.
  • Adgang til klasse- og medarbejderlister: Lærer eller pædagog tjekker fraværsliste i AULA.

Klarmelding
Alle bliver på de anviste pladser indtil anden melding.

Ekstern indsatsleder eller en på skolen kendt person vil give besked om, at man kan forlade pladserne.

• Aktivér skolens Action Card for kommunikation.
  • Al kontakt til presse foretages udelukkende af udvalgt talsperson fra krisestab eller ekstern kriseleder.

Udstyr

• Krisekuffert med fx universalnøgle, grundtegning, m.m. er på kontoret.
  • Lister over elever og medarbejdere er på kontoret, og ledelsen og sekretærer har ansvaret for, at det kommer med ud.
  • Megafon er på kontoret.

Planer, der kan aktiveres efter behov