Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for underretning af hjemmet og elevens udbytte af undervisningen

Formål:

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres bars faglige og trivselsmæssig udvikling.
  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel.

Mål:

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen er fyldestgørende og tilpasset forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen hjælper skolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer.
  • Underretningen vil ske gennem løbende dialog, skole/hjemsamtaler og meddelelsesbogen.

Skolens ansvar:

  • Skolen tilstræber at give forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling i dansk, matematik, samt elevens personlige udvikling.
  • Skolen tilstræber at give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • Skolen tilstræber, at indholdet i meddelelsesbogen bygger på samtaler med eleven.
  • Skolen tager, i sin orientering af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, hensyn til forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Skolen tilstræber at udlevere meddelelsesbogen på et tidspunkt, så forældrene kan burge det som forberedelse til skole-hjem-samtalerne, og søårger for opdatering efter samtalen ift. mål og aftaler.
  • Se også princip for skole-hjemsamarbejdet.

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene tilstræber at have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen.
  • Forældrene følger efter bedste evne op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring.
  • Forældrene tilstræber at holde sig orienteret om indholdet i meddelelsesbogen.

De næste skridt:

  1. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
  2. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
  3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

De formelle rammer:

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 13: "Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test". I § 13 b står der om elevplaner: "Som led i den løbende evaluering, jf. § 12, stk. 2, skal der for hver elev fra børnehaveklassen til om med 9. klassetrin udarbejdes en elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklassen til og med 8. klassetrin indeholde individuelle mål og status for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal følges op herpå". I § 13 b, stk. 5 uddybes form og forældreinddragelse: "Elevplaner skal være digitale. Elevplanen skal gøres tilgændelig for elevens forældre digitalt og opdateres midst en gang hvert skoleår. Forældre skal endvidere efter anmodning modtage en udskrift af den digitale elevplan".

Vedtaget af skolebestyrelsen februar 2023