Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tegn på mobning

Tegn på mobning

Når drilleri ikke længere er for sjov

  • drilleriet ikke længere er karakteriseret ved at være gensidigt
  • kærligt eller sjovt for begge parter
  • drilleriet ikke længere forekommer i enkeltstående og spontane situationer
  • drilleriet har til formål at ekskludere én eller flere personer fra fællesskabet

Når konflikter ikke længere kan løses

  • parterne ikke er ligeværdige og de involverede ikke kan motiveres til at finde en løsning på problemet
  • konflikten er personfikseret og ikke handler om en given sag
  • konflikten har til formål at ekskludere én eller flere personer fra fællesskabet

Når udstødelseshandlinger bliver systematiske

  • udstødelseshandlingerne er systematiske og ikke enkeltstående hændelser
  • de uhensigtsmæssige handlinger ofte går udover de samme personer
  • udstødelseshandlingerne bærer præg af eksklusion og ydmygelse

Når fællesskaberne er præget af utryghed

  • fællesskaberne tidligere har været præget af mobbemønstre
  • der er en generel anspændthed mellem eleverne
  • eleverne i gruppen holder øje med hinanden

Når fællesskabet har lav tolerancetærskel

  • der ikke er plads til forskellighed i gruppen
  • fællesskaberne ikke har noget positivt at samles om
  • tonen blandt eleverne generelt er hård

Når fællesskabet mangler empati

  • elevgruppen er præget af manglende medlidenhed og bliver ligeglade med offeret
  • nedværdigende handlinger accepteres i elevgruppen

Når fællesskabet er præget af magtubalance

  • det er socialt accepteret, at én eller flere personer er mindre værd end de andre
  • der er en udpræget magtubalance i fællesskabet

Når fællesskabet er præget af ensomhed

  • elever ofte opholder sig for sig selv og går alene rundt
  • elever holder sig tilbage både socialt og fagligt