Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forebyggende indsats

Forebyggende indsats

Skoleniveau - ansvar: ledelse

  • Trivselspolitik skal være tilgængelig på skolens hjemmeside. Opdateres en gang om året i samarbejde mellem ledelse, medarbejdere og elevråd.
  • Den nationale trivselsundersøgelse afholdes årligt, så teamene kan nå at forholde sig til svarene inden udgangen af maj. Ledelsen deltager på teammøde, hvor trivselsundersøgelsens resultater gennemgås. Aftaler om eventuelle indsatser laves.
  • Fremme fælles oplevelser for den enkelte afdeling og for hele skolen 
  • Ledelsen tager initiativ til at der nedsættes et Trivselsudvalg, som mødes 2 gange årligt. Udvalget  består af ledelse, akt-lærere, og repræsentanter fra indskoling, mellemtrin og overbygning samt repræsentanter fra elevrådet
  • Ledelsen sikrer gennem fagfordelingen at der er mulighed for legepatrulje.
  • Repræsentant(er) fra ledelsen  deltager i et teammøde på hver årgang inden efterårsferien, hvor der er fokus på elevernes trivsel

Teamniveau - ansvar: teamet

  • Trivsel er altid i fokus
  • Trivsel/elever er et fast punkt på teamets dagsorden.
  • Rammerne for fællesskabet i klassen aftales løbende mellem teamet og eleverne
  • Den årlige trivselsundersøgelse fra UVM udarbejdes inden vinterferien. Teamene skal efterfølgende forholde sig til nedenstående 4 spørgsmål:
  • Hvad viser undersøgelsen af positive ting?
  • Hvordan skal det fejres?
  • Hvad viser undersøgelsen af udfordringer?
  • Hvad skal der handles på og hvordan?
  • De enkelte teams afsætter tid til at lave trivselsfremmende aktiviteter.
  • Ved forældremøder er klassens trivsel et fast punkt
  • Teamet har mulighed for at anvende klassetrivsel.dk, som er et værktøj/spørgeskema, hvor man har mulighed for at følge trivsel på nærmeste hold i klasserne. AKT-team er behjælpelige med at sætte dette i gang i de enkelte klasser. 
  • Elevsamtaler i forbindelse med skole-hjemsamtaler
  • Skole-hjemsamtaler
  • Elevplaner
  • Venskabsklasser mødes mindst to gange om året. Årgangene/klasserne sørger for opfølgning på venskabsklasserne. Der, hvor det ikke passer med klasseantal årgangene imellem, aftales en anden fordeling. Det er vigtigt, at alle klasser oplever at have en venskabsklasse. De yngste klassetrin tager initiativ til det første møde. Venskabsklasser er sammensat efter følgende plan som er gældende når renovering er færdig i Kjellerup
     

Sjørslev

Vinderslev

Kjellerup

0-3 -6

1-4

2-5

0-3-6

1-4

2-5

0-5

1-6

2-7

3-8

4-9

    Forældreniveau - ansvar: forældre

    • Være positive rollemodeller.
    • Vise interesse for barnets skolegang.
    • Undgå at tale dårligt om andre 
    • Støtte barnet i at lege på kryds og tværs i klassen.
    • Stå sammen om at alle børn skal være med i fællesskabet.
    • Tage kontakt til de voksne i klassen hvis man oplever forhold der ikke fungerer optimalt, så skolen har mulighed for at agere
    • Sørge for at barnet er parat til skoledagen i forhold til hvile, kost og basisudstyr til undervisningen

    Elevrådsniveau - ansvar: elevrådskontaktlærerne/ledelse

    • Elevrådet inddrages i skolens hverdag.
    • Elevrådet er med til at udforme trivselspolitik
    • Elevrådet er med til at planlægge trivselsdage.
    • Elevrådet er med til at planlægge fælles arrangementer på skolen.